Het moet wel zondag zijn, zo stil is het in de Langestraat in de Jordaan. Met een enkele wandelaar, wat geparkeerde auto's op de smalle stoep en de oude huizen gedompeld in een warm (tegen)licht, wordt die stilte in verf verbeeld. Met een uiterst beperkt kleurengamma waarin de bruinen overheersen, schildert Koppelaar een bijzonder sfeerbeeld van een stukje stadshart, dat in de negentiende eeuw het tegendeel is van wat we nu zien. De Jordaan was een overbevolkte volkswijk met benauwde huizen zonder sanitair, waarin de 'Boldootkar' langskwam om de stinkende tonnen te legen. Destijds zwierven Breitner en Witsen er rond met schetsboeken en fototoestel. Koppelaar maakt net als zij ter plekke schetsen en fotografeert. Andere overeenkomsten: Breitners kleurenpalet en Witsens verstilling. Helemaal Koppelaar zijn de losse, maar beheerste toets, de zachte contouren van een soft-focus lens en de bijzondere lichtval.
[ tekst: Carole Denninger - "Amsterdam 365 stadsgezichten", uitgeverij THOTH ]